​Knogleskørhed

​Op mod 650.000 danskere har knogleskørhed (osteoporose) ifølge Sundhedsstyrelsen. Det er en folkesygdom, som rammer hver tredje kvinde og hver sjette mand. Mange ved ikke at de har knogleskørhed, fordi der ikke er symptomer. Men når man har knogleskørhed lever man med en øget risiko for knoglebrud, fordi kalkindholdet i knoglerne er lavt. Knoglebrud sker ved fald eller løft. Typisk rammes håndled og rygsøjlen, men lårbensbrud og overarmsbrud er også meget hyppige.

Særlige risikofaktorer for knogleskørhed:

  • Knogleskørhed kan være arveligt
  • Overgangsalderen før du har fyldt 45 år
  • Spinkel kropstype
  • Rygning (Hver 6. hoftebrud har sammenhæng med rygning)
  • Behandling med binyrebarkhormon i længere tid
  • Alkohol

Konsekvenserne af brud er kroniske smerter, nedsat førlighed og måske endda behov for hjælp fra andre. Det påvirker livskvaliteten og antal gode leveår, fordi du ikke længere kan gøre hvad duplejer at gøre. Derfor er det meget vigtigt at gøre en indsats for at undgå brud.

Når du har knogleskørhed er der heldigvis meget du kan gøre for at styrke dine knogler:

  • Dyrk motion. Styrketræning er meget effektiv. Men også tennis, håndbold, badminton, dans, stavgang, … er rigtig godt, fordi du belaster dine knogler og du træner din balance. Derimod styrkersvømning og cykling desværre ikke dine knogler, da du mangler knoglebelastningen under træningen.
  • Spis kalk og D-vitamin
  • Stop rygning. Det forbedrer dit kalkindhold i knoglerne.
  • Begræns alkoholindtag. Kvinder bør max drikke 7 genstande om ugen, og mand max 14 genstande om ugen.

Når du kontakter os på grund af din knogleskørhed er det fordi du sandsynligvis allerede er begyndt at mærke nogle gener, eller fordi du er bekymret. Du er også velkommen til at kontakte osved osteopeni, som er forstadiet til knogleskørhed.

Sammen finder vi ud af hvordan du får det bedst muligt igen.

For at se dette Googlemap skal du acceptere marketing cookies.

Administrer samtykke